Написано от Цвета Трифонова | 25 Май 2012
Васил Лазаров . Християнство и поезия. С., 2012 г.
Преди всичко настоявам да споделя възхищението си пред този нестандартен човек. Изминала съм неговия трънлив житейски път и знам какви трудности е преодолял, за да постигне своето призвание на творец и литератор. Васил Лазаров има статуса на военен инженер и бизнесмен , но освен това е и поет. Такава симбиоза е възможна за много професии- например художник става оперен певец, артист - кадърен художник, преводачът се оказва и добър писател, поет или литературен историк може да се превърне в страхотен политик и дипломат. Рядък случай е обаче бизнесмен да се втурне в сферата на литературознанието. Това е академична област, предполагаща аналитичен ум , всеотдайна любов към литературата и най-вече кабинетна вглъбеност и търпение. Ако един бизнесмен се наема с тази литературоведска участ , то значи си е сбъркал образованието и професията . Понякога труден жизнен жребий , социален статус или държавническият хаос на една страна объркват съдбите на хората, но един силен характер не игнорира дадените му заложби , а напротив - полага упорити усилия , за да ги компенсира и реализира. Кодът на иманентното неудържимо изтласква на повърхността дарбата и духа, които са ядро на личността. Такъв е авторът на този труд със заглавие „Християнство и поезия ”. Така дефинирано, това е метазаглавие, хилядолетна естетическа синтагма , валидизирана непрестанно с усилията на безброй духовници, религиозни и светски философи, творци и научни изследователи. Темата е интердисциплинарна, обединяваща знания от различни области - религия, философия, етика , психология, литература, история, културология . Всъщност е цивилизационен синтез , осветяващ пътищата на страдание и възмогване на обществото и човека в продържение на две хилядолетия. Обемащ високите рафтове на световната библиотека , форматът „ Християнство и поезия” е достоен за дълбочината на гениален ум с енциклопедична култура, направо да си кажем , че не е по- възможностите на един индивид в нашия технологичен, а не философски век. Изглежда не е по силите дори и на организирани структури – например за 20-те години, от 1990 до днес не си спомням в Института за литература на БАН да е имало дисертация , проект или конференция върху християнските нагласи в новата българска литература като не включвам тук медиевистичните изследвания върху стара и средновековна книжнина.
Единствен доц. Сава Сивриев, сериозен ерудит и учен от Шуменския университет се труди да запълни празнината , обединявайки богословие и литературна история. Сега към неговото уникално изследване „Книга Псалтир и поезия” своя опит в тази посока добавя и В. Лазаров. Това не е жест на предизвикателство към професионалните литератори , а съкровено убеждение и изява на един хармоничен и тревожен интелект. Да не забравяме също , че важни открития и постижения често са дело на лаици, таящи заряд от любознателност и дръзновение. Те са готови да нищят затлачени или трудоемки въпроси , поради факта, че не гонят кариера , а са отдадени с любов на обикнатата от тях сфера .Авторът на тази книга притежава самочувствие и широка хуманитарна култура, хармонизирана с религиозен мироглед и задълбочено познание на християнската философия . Що се отнася до националната поетическа класика, там също е в свои води. Когато борави с текстове на българската поезия, прави го с нескрита наслада, сякаш е опиянен от лирическата магия. Затова в статиите са вписани цели произведения, явно любими на автора. Цитатният ефект от своя страна обагря емотативно критическите прочити на творчеството на Хр. Ботев, Ив. Вазов, Ст. Михайловски , П. П. Славейков, П. Яворов , Д. Дебелянов и Н. Лилиев, Ат. Далчев, Н. Вапцаров и пр. Освен обстойното познаване на Светото писание и на поетическите текстове, за мен бе изненада да открия, че Лазаров е преровил и основните трудове в литературната наука.Постоянно цитира, съпоставя и диалогизира своите тези с публикации на Сп. Казанджиев, Вл. Василев , акад. Мих. Арнаудов , Иван Мешеков, акад. П. Динеков, Ат. Далчев , проф. Тончо Жечев, проф. Д. Аврамов, но се позовава и на съвременни университетски учени като Сава Сивриев, Ал. Кьосев, Д. Камбуров, А. Алипиева. Характерният белег на слога е изчистеният, ясен и стегнат изказ . Липсва витиева фразеология и двусмислици , няма терминология и чуждици, нито претенциозни наукообразни конструкции. В. Лазаров се стреми към достъпния , есеистичен , изискан и изразителен стил, присъщ на култовите имена на литературната история – Боян Пенев, Владимир Василев, Мих. Арнаудов, П. Динеков, Т. Жечев , Кр. Куюмджиев, а това са хората, които доказаха, че литературната наука е също изкуство. Поради което трудът е адресиран към широка аудитория – учители, ученици , студенти , религиозни дейци и любители на поезията, готови да възприемат един смислен и разбираем текст. В този смисъл В. Лазаров е културният медиатор , посредникът между високата естетическа проблематика и масовият читател.
Изследователският код на анализите е точно очертан – това е християнският етичен кодекс. Вярата в Бог е основна матрица и ценностен еталон , насложен върху различните поетики и индивидуалности, включени в сборника.Авторът разнищва култови заглавия , но и по- малко познати творби, останали извън вниманието дори на специалисти в тази материя. Прецизно и подробно извежда поетически доказателства за религиозните нагласи , за християнските образи и мотиви в творчеството на Вазов, П. Славейков , Ст. Михайловски , П. Яворов Н. Лилиев, Димчо Дебелянов , Ат. Далчев и редица други, като същевременно акцентира върху специфичния израз на вярата у всеки от тях.
Прочитът на Вазовите произведения например загърбва познатия патриотичен дискурс , за да покаже как упованието в Бог доминира в светогледа на патриарха на родната литература . То пронизва със светъл пантеизъм неговите стихотворения , посветени на природата, но се излива и като гореща молитва за по-добра съдба на отечеството сред историческите погроми . Не се въздържам да цитирам поне едно изречение от вдъхновените редове , посветени на Вазовата пантеистична лирика, защото в тях откривам и духа на автора :” Стиховете на Вазов , посветени на природата , звучат с чистота и красота на пеещи ангели; сред нея той се чувства сякаш е положил глава на Божието бащино рамо..” – Мимоходом ще отбележа, че хладният и обективен академизъм не би могъл да роди подобни изречения. Ако нещо в студията се заобикаля , то е въпросът за моментите на разколебаване на Вярата дори у този , пропит с религиозно благоговение , национален творец . Знаем наизуст знаменития стих „ И Господ от свода през гъстия дим , гледаше на всичко , тих , невъзмутими” Струва ми се, че драматичните вопли , изригнали от нажаленото сърце на поета , още по силно подчертават несломимата му вяра, оцеляла през всички исторически изпитания, на които е бил съвременник. Затова няма нужда да се премълчават.
В. Лазаров продължава да разнищва религиозната мисловност и интонираност в поезията на класици като Ст. Михайловски и Пенчо Славейков .Разкрива субективно-специфичните , обществени и културологични аспекти на темата за Бог , за вярата и греха . Поемите на Ст. Михайловски са съотнесени към нравствените идеи на френските моралисти от 16 до 19 в. , но също към възрожденската религиозна традиция и към българската действителност в началото на 20 в. Поради благоговението към Бог- Творец в произведения като ” Бог” и Лама Сабахтани” , „ Поема на злото” , поетът-философ е оценен с високата титла „ богоутвърдител”. Самият автор не споделя скептицизма и песимизма на Михайловски, който мисли Бог като единствен, всемогъщ и вездесъщ Съзидател и не омаловажава творчеството и усилията на човека. Успява да остане на линията на обективността, без да изявява личните си пристрастия. Може би сдържаността му е съответна с изводите в края – че Ст. Михайловски е „усамотен пророк и прорицател, без следовници” , че опитът му да издигне и утвърди християнските ценности и идеали в българските условия е безуспешен.
Една от интересните разработки е посветена на П. П. Славейков. Внимателният анализ започва от влиянията на европейската художествена мисъл и на немската философия върху родоначалника на модерната българска литература, за да изведе новаторската му роля за нейното европеизиране и модернизиране. Привежда поредица от образи, схеми и идеи във философските заглавия, в „Острова на блажените” и във форклорно-битовите поеми, за да изпъкнат ницшеанските идеи за свръхличността като творец на историята , но с неоспорим акцент върху християнския хуманизъм на нашия поет.”Славейковият свръхчовек е вярващ, жизнерадостен и оптимистичен, а Ницшевият свръхчовек, който е изместил Бога, е зъл, отмъстителен и потънал в песимизъм „ – твърди критикът . Самотата, страданието , нравственият стоицизъм, покаянието и катарзиса са водещите мотиви в критическия прочит. На финала смисловата интерпретация достига до твърдението, че Пенчо Славейков демитологизира Прометеевия мит за знанието. Поемата му „Симфония на безнадежността” е подчинена на идеята , че науката е път към нещастието на човечеството , а блаженият рай е територия за природния , опазен от съблазънта на знанието ,човек .
Две брилянтни есета обсебват вниманието и душата на четящия. Посветени на най- скръбните и нежни лирици- Николай Лилиев и Димчо Дебелянов , те са доказателство , че само човек със сродна чувствителност и със същата беззаветна религиозност, е в състояние да се потопи в девствената чистота и вълнуващия мир на творците , оставили светла диря в националната поетическа култура. Вживяването в лирическата атмосфера на творбите „Градът”, „ В тоя век на хищно изтребление” и особено в поемата „ Ахасфер” аргументирано достига до идеята, че в поезията на този серафичен отшелник „границите на човешкото и божественото се стопяват „.Мелодично оркестрираните Лилиевски ноктюрни според автора не са само естетическо бягство от грозната и груба реалност , а упование за индивида по пътя към вярата и светлината на Рая и красотата, така дефицитни в днешната консумативна епоха .
Ако някое от тези есета би трябвало да фигурира в учебниците за гимназиалния курс, то това е изваяният текст , посветен на певеца на смирението и тишината , сиротника на българската поезия Димчо Дебелянов. Целият труд „Християнство и поезия” е подчинен на мисълта да се докаже и утвърди православната традиция на българската литература, опазена във вековете на робството и блестящо развита в творбите на големите писатели след Освобождението. Книгата се стреми да запълни зейналата пустота , да заличи упадъка на вярата и нравствеността ,наложени от зловещия атеистичен режим на комунизма след 1944 г. Трябва да се впрегнат отново възвишените ценности и усети за сакралното , отстоявани от любимите на българина поети в миналото. „На Бога най-светлият син” и неговите тихи елегии са безценно национално достояние, спасителен пристан , чист извор на любов и смирение, съдбовно необходими на помрачената национална душа. Още по-нужен ни е той като уязвима човешка личност, споделяща своите съмнения в Божието благоволение , чувството си за богоизоставеност и прокълнатост , също смирението пред смъртта в произведения като „ Миг”, в поемата „Легенда за разблудната царкиня” и в цикъла „ Под сурдинка”, които остават извън вниманието на анализатора .Драматизмът и трагиката са част от енигмата на битието и понякога горестната сълза на несретника по- силно привлича и сближава читателя с неговото слово .Превъзмогвайки личното и метафизичното си страдание , поетът се превръща в очароващ пример за стремежа на човека да преодолява хаоса, неверието и тъмнината , търсейки път към светлината на вярата.
Най- интересни са анализите , в които авторът прави опит да ревизира познатите критически стереотипи спрямо класическите имена и заглавия от гледна точка на християнския ракурс. Във фокуса на изследванията са съдържателните , а не поетологическите аспекти на творбите. Студиите за Христо Ботев, П. Яворов и Н. Вапцаров впечатляват както с оригиналната интерпретация и брилянтния стил , така и с възможността за дебат и полемика . В статията за Ботев авторът се позовава не само на поезията, но и на публицистиката и писмата на гения. Многократно цитира и мненията на известни критически имена. Така от една страна доказва , че гневът на поета е насочен не към Бог и към Божия син, а към земните им наместници – църква и духовенство. Въпреки това личната му позиция е раздвоена – християнски поет ли е Хр.Ботев , щом е лишен от смирение и кротост или е пък стои по-близо до езическите герои като Ахил и Еней , които пък са на образец за нетърпимост , войнственост, гордост, непокорство - качествата, присъщи на адепти на Сатанинското, според автора. „ Обръщането към сатанинското в своята същност е едно от решението на дилемата на всеки революционер” - такъв извод по мое мнение е на нивото на клерикалните догми . Вмествайки гениалния поет и революционер в тази схема , Лазаров твърди , че като се е жертвал за земния живот , т. е за свободата на Отечеството си , е загубил не само живота си , но и Божието спасение. Акцентувана по този начин , тезата дава повод за дискусия . Една от възможните антитези е следната : Слава Богу , че след пет века тъмно робство през 18-19 в. са се родили плеяда несмирени , свободни по дух българи, за които робството и Божието спасение са противостоящи феномени. Очевидно е също, че цялото творчество на Хр. Ботев е просмукано с християнска образност и символика, виртуозно преплетени с езически и фолклорни елементи, но това е естетическата прозорливост на гения, обемащ света в неговата цялостност и единство. Със своята гибел в името на Отечеството и Свободата , поетът не е изменил на християнската си същност - напротив, повторил е саможертвата на светците . Гениалната дарба на словото също е божествено озарение и дали като запълва думите с живот, с дела и кръв , поетът не върви по пътя, предначертан му от Твореца?
Голямата студия „Пейо Яворов и неговия лирически герой – в бродене из вярата и безверието” е високо литературоведско постижение. Сложна философско –психологическа и естетическа материя е излята в прецизна жанрова стилизация между есе и критически анализ. Класически творби като „На нивата„ и „Нощ”, любовната лирика и „Безсъници” са пречупени през призмата на християнския религиозен кодекс. Това е автентичният ключ , с който В. Лазаров отваря широк проглед към бездната, зееща в трагичната душа на твореца. Раздвоение и деформация на чувства, образи и картини, дезиинтеграция на личността и отказ от изконни ценности, десакрализиране на живота, тотално съмнение и неверие в Божествения промисъл, обреченост и прокълнатост, отчуждение и самотност и в резултат на всичко това – единствен път на спасение е Смъртта. Това е образът на безутешно страдание и бездънен трагизъм , на духовната безпътица и богоизоставеност, представен в студията. Някога Гео Милев изрича мисълта, че Пейо Яворов олицетворява трагизма, трупан пет века в народната душа. В прецизно съчетание на конкретика и аналитичност Васил Лазаров добавя нови визии за драмата на модерния човек, който се е отделил от своя Бог и така се е отдалечил от самия себе.
Най-полемичният текст се свързва с Никола Вапцаров. Авторът се заема да опровергае тенденция, промъкваща се напоследък в литературознанието и в заинтеросовани кръгове , че в поезията му са били заложени християнски мотиви, а той е едва ли не „ посланик „ на християнски добродетели и идеи /Д. Камбуров.”Н.Йонков – детство и юношество”/. Включени в интерпретацията са и разработки на проф. Ал. Кьосев/ „ Сън на Вапцаров и голямото сънуване на левицата„ / Умозрителните аргументи и оценки на Камбуров за идентичност между християнските и комунистически идеали във Вапцаровата лирика са опровергани чрез обективен прочит на основните категории в ключови произведения като „Писмо”, Вяра, „Песен за човека”, „Не бойте се деца”, Предсмъртно” и пр. Животът , Вярата , Човекът , Любовта , Омразата, Идеалът за Бъдещето, Добро и Зло , десетилетия наред бяха фалшифицирани, деформирани, десакрализирани , за да се превърнат в идеологически и пропагандно- партийни клишета . Съизмерени сега със свещения морален еталон, творбите на Вапцаров се превръщат в доказателство , че всичко изконно християнско , нравствено , красиво е чуждо на болшевишката идеология, изповядвана от поета . Само, жестокост , омраза и ненавист към Живота бликат в стихотворенията „Двубой”, „Писмо”, „Хроника „, „Илинденска” ; основното чувство във „Вяра” е високомерието и неверието в Бог; липсата на съвест и разкаяние поразява в „Песен за човека”, инфантилни мечти и празни утопии за „песенно бъдеще” и плоски пропагандни лозунги играят ролята на абстрактни поанти в почти всичките му произведения. Негативизмът на съдържанието има свой специфичен поетически език - този на примитивната телесност , на омразата, злобата и грубостта . Булевардна пролетарска реторика – това е отличителния белег на съдържаемото в тази поезия, когато е поставена в оптиката на християнската етика и философия . Бих допълнила само , че не става въпрос само за личния екзистенциален периметър на поета от Банско. В произведенията му ръмжи с пълна сила гласът на Бесовете, провидяни от Ф. Достоевски , оголва се зверският лик на войната , вече се плиска кръвта на класовата ненавист и завист по площадите . Гърчи се не просто духът на Вапцаров, разяден още от младенческа възраст , гърчи се епохата на ХХ век, която вече е родила своите чудовища и Франкейнщайни. В крайна сметка студиите и есетата , събрани в книгата „ Християнство и поезия” проследяват един дълъг процес на постепенна девалвация и деградация на духовното не само в литературата , но и в менталната сфера на българската нацията.
Тук иде ред да изразя своите адмирации за гражданска смелост и освободената мисъл на автора . От независимите си морални и житейски позиции, той изрича истини, които все още малцина си позволяват по отношение на култовия комунистически поет. Признавам си например, че още през 2009 г. съм написала 15 страници в този дух, но и досега не смея да им дам публичност, стоят си в компютъра. За много по- сдържани оценки в доклада ми на юбилейната научна конференция през 2009 г. в НБКМ ми отнеха думата. Бях публично заклеймена във в. Стандарт , без право на отговор в същия. Един червен професор, агент на ДС и изпреварващ лауреат на „ Гранитска „ межународна награда , преди книгата му за Вапцаров да е видяла бял свят , в 40 страници ме унизява с лъжи и инсинуации .Защото и днес по калдъръмените улички на Банско непознати хора ме пресрещат с въпрос: „Ти ли си тази, дето си казала, че Вапцаров не е българин?. И то само защото „аз съм тази”, която е публикувала неговите доклади пред МЛК, а сега вече определени фактори твърдят, че такъв кръжок не е имало. Затова литературознанието тепърва ще е благодарно на хора като Марин Георгиев и Васил Лазаров , затова че имаха доблестта, мъжеството и съвестта да назовават истините, премълчавани от горките учени в продължение на 60 години. Единственото , което бих препоръчала на автора на новата книга , е да не заобикаля проблемните и смущаващи го произведения , които не се вместват в предварително избраната от него концепция. Те са част от сложността и са солта на всяко творчество . Задават истинския облик на твореца и на неговата епоха.
Няма коментари:
Публикуване на коментар