/Доц д-р Александър Йорданов/
Съвременният
български роман обикновено се препъва в прага на съвремието. За миналото той
може и разказва увлекателно. За ,,нашенски”
истории и преживелици в далечни страни – също. Но когато трябва да види
живота „тук и сега“, такъв какъвто
е, и да го осмисли през призмата на духовното, на нравствени ценности и етични
послания, не винаги успява. И често остава до външната екзотика на времето, до
един добре познат тематично-сюжетен кръг, белязан от безчинства и истории достойни да красят страниците на жълтата преса.
Васил Лазаров се
е опитал да избяга от този горчив опит и да тръгне по свой път. Той си поставя
амбициозната задача да потъне в
ежедневието на безвремието и провери дали съществуват възможни алтернативи в
него. Писателят иска да разбере дали в обърканата и обладана от нагона за
преследване на успех на всяка цена, без оглед на моралните норми и задръжки
действителност е възможно да съществува и друг живот, при който щастието няма
материални измерения. Дали може да се живее нормално, честно и достойно, с обич
в душата и без компромиси на съвестта. И затова избира да разкаже за граничната
зона, в която моралните ценности са подложени на изпитание, но въпреки това
могат да се превърнат в опора на човешкото съществуване, ако към тях се
стреми истински силният, добрият и
вярващ в Бога човек. Защото той е крайъгълният камък на времето и солта на земята.
Романът
калкира един оригинален и добре познат приказен сюжетен модел - за тримата
братя и преследването на „златния“ житейски успех. Това е модел експлоатиран
многократно от модерната литература, а в българската отлично представен още в
класическата повест „Гераците“ на Елин Пелин. Тримата сина на Тодор Стоицов
избират различни пътища в живота. Жеко и Георги успяват „още от самото начало на промените,да подобрят материалното си благополучие за сметка на моралните си компромиси“.
Росен „дълго се лута“, докато открие своята истинска цел в живота, следвайки бащината заръка, че „знанията и парите не са цел в живота, а само средство“. Смисълът на живота, внушава чрез съдбата на този
герой авторът, е в постигането на щастието, чрез умението да „забравиш себе си“ и обикнеш „другите“. Това прави Росен един
съвременен чудак, човек „не от своето време“, живеещ скромно и почти „незабелязано“. Останалите двама братя също правят своя
избор. Георги, макар и с две висши
образования, се впуска в „преследването
на парите“. Жеко живее с „българската
мечта“ на днешния ден – „за кратко
време да стане богат“, за да „не му се налага да мисли и да се занимава с работа” и
така да изпълни с лукс и разкош нероновско-разгулния си начин на
живот. Така и тримата, като в приказния сюжет, се устремяват към своята
цел във времето на „промените“.Повествователят присъства като демиург, който
наблюдава и разказва безпристрастно за техните конкретни постъпки и морални
избори. Само понякога изразява отношението си, за да опише „отворената нравствена празнота в обществото“, която е „причината да избуяват семената на селяндурщината,
простащината и посредствеността“ – контрастиращ фон на
който да се открои духовността на най-малкия брат.
Авторът
на романа, познат повече като есеист с оригиналната си книга „Християнство и поезия“, в която
разсъждава за присъствието на християнските добродетели и идеи в българската
поезия, насища текста с много конкретни социални ориентири. Интересът му е към
това, което се случва с човешките души в годините на нашата „нежна революция“.
Води читателя към размисъл за това по-какъв начин рефлектират страстите на времето,
как борбата на доброто и злото в това време оставя своите „неизличими следи“ върху съдбите на героите. Всъщност „Крайъгълен камък“ е не просто
роман за сложното и противоречиво битие на съвременника, но и сериозен опит за
интелектуално осмисляне на проблема за Избора
и Пътя в живота. Чрез
преживяванията и чувствата на героите
се оглеждат и внушават екзистенциални истини – за оскотяването на душите и за
възможността за тяхното нравствено възраждане. Ненатрапчиво, но затова пък
достатъчно силно като послание, присъства и характерният за Лазаров като автор,
акцент върху християнските ценности, като единствено спасение за грешните души
в златното безвремие, в което ни е съдено да живеем.
Истинската
стойност на романа ,,Крайъгълен камък” не е в сензациите, невероятните истории и
приключения. Той е по-скоро
предизвикателство за онези читатели, жадни да прогледнат
отвъд битовите приключения на живота и да потърсят нравствените ориентири и класическите истини за едно по-достойно
съществуване. Те могат да бъдат намерени като примери в съдбата и постъпките на
героите, както и в цялостното
внушение на творбата. На всеки разтворил тази книга пожелавам приятни мигове с
романа на Васил Лазаров.
Няма коментари:
Публикуване на коментар